Lore-Grego-USA.reismee.nl

New York 1

Om 8u30 openen we de gordijnen van onze kamer. De hemel is grijs en loopt over in de gebouwen. Het miezert. Spijtig, maar we mogen niet klagen want sinds dag 1 hebben we geen druppel regen gezien! We begeven ons in de betonnen vallei en vinden onderweg een kraampje waar we een donut en een muffin kopen als ontbijt. Eerste halte: het gebouw van de Verenigde Naties. We zien een boel mooi geklede mensen die het gebouw binnenstappen: allemaal diplomaten van de verschillende landen, alle nationaliteiten in 1 gebouw. Daarna nemen we de metro richting downtown Manhattan. We stappen uit aan Wall Street, hartje Financial district en lopen voorbij de New York Stock Exchange. Er loopt hier veel politie rond, maar we zien geen protestanten meer van de Stop Wall Street Movement. Verder komen we uit op een Monument voor de gesneuvelden van de Vietnam oorlog. Daarna komen we uit aan het standbeeld van een stier dat symbool staat voor de optimisten van de financiële wereld, de 'bulls' versus de 'bears', de pessimisten van de financiële wereld. Het wriemelt er van de Jappanners dus veel tijd hebben we niet om een foto te nemen. We lopen 100 meter verder en komen in Battery Park terecht. Hier kunnen we de ferry nemen naar Liberty Island en Ellis Island. Met Memorial Day voor de deur (deze maandag, feest- en gedenkdag, gehouden op de laatste maandag in mei, waarop de gesneuvelde Amerikaanse militairen herdacht worden) vinden we Marines in het park die jongeren warm maken voor de United States Marine Corps, Hoo-Ra! Voorbijgangers mogen met de marines op de foto en hun geweren vasthouden. Kewl!
De ferry naar het Vrijheidsbeeld en Ellis Island kost 13 euro de man. We worden op de boot geladen zoals vee of Joden, het enige verschil is dat er geen honden naar ons blaffen en 'Move on people!' eindeloos weergalmt in plaats van 'Schnell, schnell!' Eenmaal op Liberty Island piept de zon vanachter de wolken. De dag begon grijs maar het is helemaal niet koud. Spijtig genoeg kunnen we niet meer in het Vrijheidsbeeld zelf gaan: uitverkocht. Er wordt ook gewerkt aan de buitenkant, betonmolens omringen de groene madam waardoor een mooie foto nemen niet gemakkelijk is. We nemen de volgende ferry naar Ellis Island. Hier zijn zo'n 12 miljoen immigranten uit Europa gepasseerd tussen ongeveer 1850 en 1950. Hun reis duurde ongeveer 2 weken tot 6 weken, ze kregen weinig te eten en werden onderaan het schip gepropt. Het eiland werd voor het eerst gebruikt als fort in 1812. Daarna werd het uitgebreid en werd het ingericht voor de eindeloze toestroom aan immigranten te screenen. Vandaag is het een museum waar je wel 3-5 uur lang kunt vertoeven. We beginnen met een film van 30min over de tijd van de immigratie en wandelen daarna nog 2 uur lang tot we plots zien dat het al 15u is en we nog niet gegeten hebben. Gelukkig is hier een restaurantje dat snacks maakt aan normale prijzen, oef! We eten buiten in de zon met zicht op de skyline van New York City. Buiten vinden we ook een paneel met 600.000 namen van immigranten die hier gepasseerd zijn. Binnen ligt een boek met de namen van alle immigranten die hier gepasseerd zijn. We vinden Depuydt onder de vorm: De Puydt en Depuyte. Steurbaut vinden we niet. Een persoon met Beets als achternaam is hier ook gepasseerd.
We nemen de ferry terug naar downtown Manhattan en wandelen naar de plaats waar vroeger de WTC-torens stonden. Het wriemelt hier van de toeristen! De plaats is nog steeds afgesloten, maar je kunt er wel een museum bezoeken. De nieuwe WTC-torens zijn al in aanbouw.
Vervolgens nemen we de metro naar Time Square. Wanneer we bovenkomen wanen we ons weer in Las Vegas. We worden volledig omringd door neonborden. Alleen is het hier nog drukker. We vinden hier een grote M&M's winkel, een Hello Kitty winkel, een Hard Rock Café en ToyRus, een grote speelgoedwinkel. We nemen uitgebreid de tijd om deze laatste winkel te bezoeken en dromen al van het speelgoed dat we zullen vragen in ons volgend leven.
We zijn voor de eerste keer redelijk vroeg terug in ons hotel en genieten van ons groot bed en het uitrusten met Inglorious Bastards op tv. Annelore ligt wel al lekker te knorren.

christine

C'est vraiment bien ce blog ! On vit et on voyage avec vous au fil des jours.
Vous allez trouver le soleil et des températures de saison à votre retour dans la "petite Belgique"