Lore-Grego-USA.reismee.nl

Yosemite NP

Vandaag rijden we naar Glacier Point. Van hieruit hebben we een prachtig zicht over de vallei en half dome en een heleboel andere stenen en rotsen. De vallei van Yosemite en Zion NP lijken wat op elkaar, Yosemite heeft grijze koude rots terwijl bij Zion het grijze gesteente wat roodkleurig is, warmer. Yosemite heeft wel meer bomen, vooral grote naaldbomen.
Op dezelfde baan, een beetje terug vinden we 2 wandelingen, eentje naar Sentinel Dome en eentje naar Taft Point. Beiden bieden een mooi uitzicht over de vallei uit een andere hoek. Plots zien we een coyote langs de baan. Hij ziet er niet echt gezond uit en heeft een groot vies litteken aan zijn oor. Hij lijkt ook goed tam en er zullen zeker toeristen zijn die eten geven hoewel dat ten strengste verboden is. We geraken met onze auto op amper 2 meter van het dier, dat ons gewoon aanstaart en wacht tot we een mals biefstuk gooien.
De wandeling naar Sentinel Dome is 1.1 mijl lang. De laatste 200 meter zijn stijl omhoog op een blok graniet. Van op de top krijgen we een adembenemend 360° zicht te zien. We blijven hier even zitten en kijken naar de besneeuwde toppen van de Sierra. Daarna wandelen we naar Taft Point, een wandeling van 2,8 mijl vanaf Sentinel Dome. We wandelen door de bossen en langs riviertjes en steile kliffen. Het mos dat op de bomen groeit lijkt onnatuurlijk fluogroen en voelt hard aan. Dit is net het mos dat gebruikt wordt in modelbouw! We komen weinig andere mensen tegen, we lijken bijna wel de enige mensen hier. Kleurrijke vogels kruisen ons pad en sommige laten zich mooi fotograferen. Grote kleurrijke vlinders lijken nooit even te rusten op een bloem of tak en zijn onmogelijk vast te leggen. Little rascals! Ondertussen zijn we de eekhoorntjes al beu gezien en scheelt het niet veel of we moeten ze van ons pad wegschoppen. Aan Taft Point komen we weer oog in oog met een hert dat er wat staat te kauwen. Na de wandeling zijn we al wat moe en we hebben geen bordje gezien richting parking... Annelore wordt al huilerig bij de gedachte dat we de hele weg terug moeten wandelen. Maar dat kan niet want vanaf de parking was het ook maar 1.1 mijl rijden naar Taft Point. Blijkt dan dat we een bordje gemist hadden. Oef! Het is al 17u ondertussen en vanavond kamperen we. We rijden dus door naar onze kampeerplaats in Oakhurst, een beetje verder dan gisteren en vinden onze plaats aan de Fresno River. Leuk! We hebben toegang en elektriciteit aan ons tentje en normaal gezien ook internet, maar dat werkt niet (vandaar geen verhaaltje, mimimimi). We eten bij Taco Bell, dat is ook fastfood (burito, taco,...), maar dat lijkt ons toch iets gezonder. We trekken terug naar ons tentje en trekken onze warmste kleren aan voor opnieuw een koude nacht. Morgen moeten we vroeg op om nog zoveel mogelijk van de natuur te kunnen genieten op onze laatste dag in Yosemite National Park.