Lore-Grego-USA.reismee.nl

Yosemite en rit terug naar SF

Rond kwart voor 6 worden we wakker geschud door getoeter en geklengel aan de overkant van de rivier, waar een bedrijf blijkbaar vroeg aan de werkdag begint. We blijven liggen tot 7u30 en ontbijten aan ons picknicktafeltje. De avond ervoor hebben we een baguette gevonden in de plaatselijke supermarkt. Waaw, we hebben eens geen fabrieksbrood. Vandaag rijden we door Yosemite naar de vallei om de visitor center te bezoeken. Daar speelt een film van 23min over het park en zijn geschiedenis. Buiten vinden we een openluchtmuseum over de indianenstam die vroeger in de vallei woonde. Die zijn weggejaagd door American-Europeans tijdens de goldrush in de 19e eeuw.
Daarna maken we een wandeling naar de Yosemite Fall, de 5e hoogste waterval in de wereld. Het water dondert meer dan 700 meter de dieperik in. De waterval loopt alleen in de lente en begin zomer, wanneer de sneeuw en het ijs van de Sierra Mountains smelten. Voor zij die een trip naar Yosemite plannen en graag water hebben in de vorm van rivieren en watervallen, mei en begin juni is de beste periode om te gaan! Aan de waterval maken we enkele foto's. Natuurlijk bevinden zich daar ook Japanners en wordt Gregory gevraagd om een foto te maken van hen. We worden uitgebreid bedankt en krijgen zelf een buiging. Een van de madammetjes wil graag met ons op de foto ter herinnering, een grappig moment. We stappen verder door de meadows van de vallei en worden omringd door een boel vlinders die onmogelijk vast te leggen zijn. Gregory doet nog een poging en loopt achter alle vlinders aan die hij ziet maar tevergeefs. Ondertussen is het al 13u30. Tijd om te picknicken. We stoppen aan de kant van de weg, nog steeds in de vallei. Op de parking bevindt zich een aanhangwagen waarop een cilindervormig ding gemonteerd staat, zo breed als de riool. Een bordje op de zijkant leest: Bear Trap. Op de picknick tafel is ook een bordje gemonteerd waarop wel lezen dat het verboden is beren te voederen of eten achter te laten.
Rond 14u30 zeggen we vaarwel aan Yosemite National Park en rijden we terug richting San Francisco. Iets over de helft van de weg vormt zich een file aan de overkant die helemaal tot in San Francisco te volgen is. Zo'n 100 mijl. Shiiiiit!!! Gelukkig rijden wij de andere kant op. Maar net buiten San Francisco, voor de Bay Bridge (de brug die San Francisco verbindt met Oakland in het oosten) komen we ook in de file te staan en moeten we een tol betalen van 6 dollar. We hebben gelukkig nog wat tijd om weer naar het Golden Gate Park te gaan om de bizons te bewonderen. Als we uit de auto stappen voelen we een koude bries. Dat kennen we niet meer! Eenmaal aan de bison paddock kunnen we de majestueuze dieren enkel van ver bewonderen met de zon in onze ogen. Crap. Het park wriemelt van de joggers en fietsers. Opvallend is dat er in SF niet zo veel dikke mensen zijn als in de rest van de VS waar we geweest zijn. We blijven dus niet lang aan de bison paddock en haasten ons naar Alamo Square. Weinigen zullen weten wat het is, tot ze de foto zien (kijk in album mei 23). Tip: serie van de jaren '90.
's Avonds verzamelen we alles dat in de auto ligt en maken we onze valiezen voor naar New York te gaan. We krijgen de tent en de matjes die we in Utah gekocht hebben in de valies zonder probleem. Cool! Morgen hebben we de vlieger om 11u30 naar New York en landen we daar om 20u20. Het is net geen 5 uur vliegen maar we overbruggen ook enkele tijdzones: we vertrekken uit de Pacific time, over Mountain Tim en Central Time en bevinden ons nu in Eastern Time. We zullen dus enkele uren verliezen.

yves

Hallo Annelore en Gregory,

Alamo Square kende ik niet, heb het eens opgezicht de serie is Full House (nooit van gehoord trouwens).

Groetjes

Yves